Re: Ramverk för webplats

On Wed, 9 Jul 2003, Mailinglists at Soderlund.Org wrote:

> Kryptiskt subject men vad jag menar och vill ha tag på råd från er är om
> någon känner till ett bra verktyg för att publicera en webplats.

Inte så kryptiskt, men kanske aningen off-topic. =)

Själv arbetar jag med ett CMS som heter midgard. Den är baserad på
php och mysql, och har dessutom ett eget api för hantering av
användare, artiklar och allt annat du kan tänkas vilja ha på en
webbplats. http://midgard-project.org/

Till midgard-plattformen finns det flera webbadministrationsverktyg,
jag rekommenderar ett som heter aegir-cms. http://www.aegir-cms.org/

Men det finns tonvis av andra CM-verktyg, alla med sina fördelar och
nackdelar. Vill du ha något färdigbyggt så kan testa plone eller
PHP-Nuke. Ett exempel på andra CMS-miljöer är väl zope eller om du
gillar java kanske jlcp.org.

På http://www.oscom.org/matrix/index.html finns det en lista med många
öppenkällkodsalternativ för CM. Det är bara att välja och vraka. =)

--
Fredrik Jonson