Re: Optimering?

Robert Hansson (robert.k.hansson@telia.com) wrote:
> Syftet med mina optimeringsförsök är för att få bättre fart på mplayer.
> Jag använder mplayer-686 från http://marillat.free.fr/ unstable
>
> Alla tips om hur jag kan optimera min debian installation mottages tacksamt.
> Uppdatering av min hårdvara är tyvärr inte ett alternativ :(

Hejsan Robert!

Tyvärr kan jag inte ge dig mycket till svar angående
problemen du får när du försöker kompilera om X.

Däremot kan jag varmt rekommendera att kompilera själva
mplayer själv, det är enkelt. cd mplayer-source och kör
sedan kommandot debian/rules binary. Det finns säkert
något annat kommando man kan köra, men så lärde jag mig
en gång i tiden. :)

Ett annat tips är att patcha din kernel samt kompilera
om den själv (om du inte redan gjort det). Det finns
en del patchar som snabbar upp ditt system, en del är
hämtade från t.ex. kernel 2.5.x. Nu är jag bortrest så
jag kan inte kolla vilka patchar jag själv använder, men
en jag kommer ihåg är Con Kolivas' patch:
http://packages.debian.org/unstable/misc/kernel-patch-ck.html

Prova apt-cache search kernel-patch- så borde du hitta
en hel del smått och gott.

Mvh,
	Örjan
--
     [x] icq - 496723     [x] url - fobie.net