Re: Optimering?

On Thu, 26 Jun 2003, Robert Hansson wrote:

> Jag kör för tillfället både Debian och Gentoo, men jag börjar tröttna på
> Gentoo. Det tar helt enkelt för lång tid och känns inte meningsfullt att
> alltid kompilera alla programpaket. Jag vill i stället försöka snabba upp min
> Debian installation genom att kompilera om vissa paket.

Jag tror du vinner ganska lite på att bygga om binärerna. I synnerhet
XFree86. Det mesta av prestandan beror ändå på hårdvaran. Även om du
inte vill uppgradera så skulle det nog vara bra att veta vilken
hårvara du har för de som vill tipsa dig om vad du kan göra.

Mplayer-paketen kommer såvitt jag vet redan i cpu-optimerade versioner
väl? Och förresten, du har väl hittat argumentet "-vo=xv" (eller vad
nu bästa videoinställning är för dig). mplayer är typiskt ett program
som det verkligen hjälper att läsa man-filen och surfa epostarkiv för
att få att fungera optimalt.

En optimering jag brukar göra så fort jag installerat debian är att
dra hem hdparm och ändra inställningarna för hårddisken. Som standard
har debian en säker inställning som inte ger högsta prestanda.
Läs: http://linux.oreillynet.com/pub/a/linux/2000/06/29/hdparm.html

--
Fredrik Jonson