Optimering?

Hej!
Jag kör för tillfället både Debian och Gentoo, men jag börjar tröttna på
Gentoo. Det tar helt enkelt för lång tid och känns inte meningsfullt att
alltid kompilera alla programpaket. Jag vill i stället försöka snabba upp min
Debian installation genom att kompilera om vissa paket.

När jag försöker kompilera om X får jag följande fel:

# apt-get build-dep xfree86
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Package hurd has no available version, but exists in the database.
This typically means that the package was mentioned in a dependency and
never uploaded, has been obsoleted or is not available with the contents
of sources.list
E: Package hurd has no installation candidate
E: Build-Depends dependency on xfree86 cannot be satisfied because the package
freebsd cannot be found

Varför behövs paketen hurd och freebsd
Har ni några idéer om hur jag kan lösa detta och kompilera om X med
tex.  CFLAGS="-O3 -march=i686" och DEBIAN_BUILDARCH=i686

Syftet med mina optimeringsförsök är för att få bättre fart på mplayer.
Jag använder mplayer-686 från http://marillat.free.fr/ unstable

Alla tips om hur jag kan optimera min debian installation mottages tacksamt.
Uppdatering av min hårdvara är tyvärr inte ett alternativ :(
/Robert