Re: x-forwadring via ssh - segdraget

On Sun, 15 Jun 2003 20:35:31 +0200 (CEST)
Thomas <thomas@teg.pp.se> wrote:

> Hej
>
> Jag har ordnat det så att jag kör X-forwarding via(eller genom) ssh och
> det fungerar i och för sig bra, dock med ett undantag, det är segt som
> tusan..det tar väldigt lång tid att starta t.ex mozilla eller opera.
>
> Ett tag trodde jag att det var mitt wlan kort som helt enkelt inte var
> snabbt nog, men jag inser numera att det sannolikt inte är det som är
> problemet.
>
> Frågan är, 1) är det någon som rakt av vet vad som kan göra att det är så
> segt, eller 2) hur kollar jag var flaskhalsen ligger?

Att starta mozilla tar ju rätt lång tid...mellan 5 och 10 sekunder på min athlon-1400. Tar betydligt längre tid på en äldre dator. Dock så tar det lika lång tid att starta oavsett om jag använder ssh (med X-forwardning), vnc eller någon annan teknik.

Om du kör någon typ av nätverksmonitor så ser du ju lätt om det är nätverket som ställer till problem. Om det är datorn som begränsar borde du kunna se genom att starta programmet lokalt och se till så det ger samma problem...

---
Daniel Sundberg
http://sumpan.com