x-forwadring via ssh - segdraget

Hej

Jag har ordnat det så att jag kör X-forwarding via(eller genom) ssh och
det fungerar i och för sig bra, dock med ett undantag, det är segt som
tusan..det tar väldigt lång tid att starta t.ex mozilla eller opera.

Ett tag trodde jag att det var mitt wlan kort som helt enkelt inte var
snabbt nog, men jag inser numera att det sannolikt inte är det som är
problemet.

Frågan är, 1) är det någon som rakt av vet vad som kan göra att det är så
segt, eller 2) hur kollar jag var flaskhalsen ligger?

tacksam för hjälp

Thomas