Re: modprobe & insmod [samt lite A7N8X-dlx]

> Hmm, ett asus N7N8X Deluxe, eller?
Stämmer.

> Har du fått igång det inbyggda ljudkortet ?
Jepp, funkade med modulen snd-intel8x0. La till
alias sound-slot-0 i810_audio
i modules.conf, efter det kunde jag få igång esd i vart fall.
Alsa ville inte 'make install':as i debian, skyller på någon oupplöst
symbolreferens. Funkar i RH, tittar närmare på det när andan faller på.

> Första gången jag provade gick det inte och sedan har jag inte provat
> igen. NVidia nic'en är det väl bara att ge upp.
Ännu inte testat, är nöjd med 3Com. För övrigt bara på denna som WOL
funkar på under Linux.

> Fel ordning. Ska vara "alias eth0 3c59x". Annars är det 3c59x som
*rodnar* Klart pinsamt det här, det visste jag ju egentligen.

Börjar med att tacka er som gav mig tipset om /etc/modules samt modconf -
tack vare detta så laddas modulen korrekt vid uppstart. Har fungerande
nätverk nu, dock fungerar det inte riktigt som jag vill.

Har konfat eth0 och eth1 som statiska med olika IP, samt fått in
'alias eth1 3c59x' i modules.conf. Loopback och eth1 ska upp vid uppstart.

Dock så är det eth0 som kommer upp. Efter uppstart kan jag inte göra
'ifdown eth0', det påstås att interfacet inte är konfigurerat.
'ifup eth0;ifdown eth0' funkar dock.

Gör jag 'ifup eth1' får jag samma felmeddelande som i mitt första mail,
3c59x-modulen laddas och eth0 är tillgängligt igen och fullt fungerande.

Jag tolkar detta som att eth1 är korrekt förknippad med modulen, men att
jag inte tillåts ha mitt första nätkort som eth1. Jag har för mig att jag
lyckats med detta tidigare vid något tillfälle (möjligt att detta är
planterade spökminnen dock...).

> /Karl

Vänligen
/Richard