Re: web-kamera

On Sat, May 24, 2003 at 11:04:51AM +0200, Torbjörn Svensson wrote:

> Hej!
> Du kan alltid använda mms som server (ffmpeg), min granne satt och
> pillade med det för ett tag sen,
> dock lyckades han inte få in ljudet i den streamen.
> Om du inte lyckats få igång kameran öht. så är nog denna länken av intresse:
> http://www.smcc.demon.nl/webcam/
> Du får gärna höra av dig och berätta hur kvaliteten blev osv. funderar
> nämligen på att köpa en själv.
> //Tobbe

Hej, jag och en mina kompisar skaffade oss webkameror och använder oss
numera av Gnomemeeting för att konversera till varandra.
Logitech är ett bra val när det gäller webkamera, den fungerar i Linux.
Du måste nog kompilera om kärnan om du inte redan har stöd för usb och
din webkamera.

kolla om usb och drivrutinen till kameran laddas vid boot.
Bör se något i den här stilen:
usb.c: kmalloc IF c158be80, numif 1
usb.c: new device strings: Mfr=0, Product=0, SerialNumber=0
ov511.c: USB OV511 camera found
ov511.c: model: Creative Labs WebCam 3
ov511.c: Sensor is an OV7610
ov511.c: Device registered on minor 0
usb.c: ov511 driver claimed interface c158be80
hub.c: port 2, portstatus 100, change 0, 12 Mb/s
hub.c: port 3, portstatus 100, change 0, 12 Mb/s
hub.c: port 4, portstatus 100, change 0, 12 Mb/s

Jag använder mig av en Creative kamera, ov511.c.
För att testa om webkameran fungerar finns ett bra program som heter
camstream, men man lär märka det med Gnomemeeting.