Re: Optimiera uppstarten utav X

Om du med första uppstarten menar första gången som du startar X efter
en kallstart så är det inte alls så konstigt. När X startas första
gången har den inte så mycket data (bibliotek, funktioner osv) i minnet
och måste således köra det mesta från disk. Detta tar såklart rätt så
mycket längre än om du skulle ha allt i minnet.

Andra gången som du startar X så har kärnan "cachat" en hel del data som
används ofta. Även processorn gör detta i viss mån. Därför går det
snabbare den "andra gången"

Du kan ju köra kommandot free före första starten och titta i fältet
cached. Kör sedan free innan din nästa start av X så ska du se att du
har en hel del extra i minnet nu.

Kärnan vill ju inte låta oanvänd ram ligga å skräpa utan försöker
istället nyttja den till att få dina applikationer att gå snabbare.

--
Markus Olsson
IT-Ansvarig Arvikafestivalen, Galaxen