Banalt accentproblem

Hej!

Jag har ett mycket banalt problem som ändå är högst irriterande. Jag kan
nämligen inte skriva ett litet antal tecken. Till dessa hör både fram- och
bakåtvänd accent (t.ex. en sån man hittar över "e":et i "idehistoria") och de
där dubbelprickarna man skriver med tangenten till höger om å:et (dock funkar
det att skriva cirkumflex, dvs. skift + samma tangent). Jag kör KDE och har
ställt in min tangentbordslayout och språkinställningarna till svensk och
alla övriga "konstiga" tecken som åäö osv. fungerar som de ska.

Är det någon som vet vad jag kan göra för att åtgärda det hela?

mvh
/Love Hansson