Re: Programmeringsproblem

[M$ html-brev bör du undvika, det blir inte så bra i många icke-MS
klienter]

Följande bör göra ungefär vad du vill (observera att det är en rad), den
spottar ur sig ipnummren för de hostnamn som finns i infilen
('host.god').  Sedan kan du läsa de ett i taget, skicka till fil eller
vad du nu vill med dem med pipe eller redirect.

--
cat host.god while read host; do [ "$host" = "" ] && continue; nslookup
$host |awk '{print $NF;}'; done

'host' -kommandot (istf nslookup) hittar du tex i paketet 'bind9-host'.

// Emil

 ---
Hej du som är kunnig i "bash"<?xml:namespace prefix = o ns =
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Jag har en fil som innehåller olika adresser och filen heter ?host.god?
och ser ut så här:

aftonblade.se

expressen.se

altavista.se

Visserligen så är det inte dessa adresser som ligger i filen men det har
mindre betydelse för problemet.

Sedan har jag en skript som skall kolla vad dessa adresser har för ip
och skriva in dessa i en fil som heter ?ip.new? och det är detta som jag
inte klarar av och hoppas att någon kan hjälpa mig
med.

Min script

#!/bin/sh

. /etc/live.cfg

for i in `cat /host.god`; do

nslookup "$i" > ip.temp

# ?ip.temp? innehåller nu IP-nummer till en post i host.god

                      #Här finns annan kod som inte hör till problemet

done

cp /sadako/ip.new /sadako/ip.old

Så här ser nu ?ip.temp? ut:

Server:  noname-201-233.ip-pluggen.com

Address:  212.28.201.233

Non-authoritative answer:

Name:    aftonbladet.se

Address:  212.112.162.203

Hur skall jag kunna plocka upp IP nummert (212.112.162.203) och lägga
det i en variabel?

Tack på förhand