H.323 proxy, NAT och NetMeeting

Hejsan! Jag har stött på lite problem, och tar så min tillflykt till listan för att se om någon har haft att göra med en liknande setup:

* NATande brandvägg (woody/2.4.20/netfilter utan extras) mot Internet
* ett privat internt nät
* ett gäng Windows-users bakom brandväggen som vill använda voice- och eventuellt videochat mha MS NetMeeting.

Då detta verkade vara ett utmärkt tillfälle att få sätta tänderna i lite nyttig VoIP-kunskap har jag letat runt en del och kommit fram till att en H.323 gatekeeper i stil med gnugk (http://www.gnugk.org/) verkar vara vad jag behöver. I synnerhet då användarna vill kunna ta emot (jmrt med att bara själva kunna initiera) samtal utifrån. Gnugk sägs sedan v2.0.x "...support H.323 proxy by routing all logical channels, including RTP/RTCP media channels and T.120 data channels" vilket ju låter helt utmärkt.

Men, för att komma till problemet - jag får det inget att fungera ÖHT! Gnugk 2.0.3 finns som debianpaket (openh323gk) i unstable, och i stable ligger det en gammal 2.0b4. Det som oroar mig är att jag inte lyckas få några anslutningar korrekt routeade alls, varken då jag använder OpenPhone eller NetMeeting. Med OpenPhone verkar det åtm hända lite, men det slutar alltid med att jag ser meddelandet "1.2.3.4 DIDN'T ACCEPT THE CALL" på servern, och OpenPhone (miss)tolkar det som "call to 1.2.3.4 refused, no bandwidth available". NetMeeting får aldrig något ivägskickat alls (i enlighet med http://sourceforge.net/mailarchive/message.php?msg_id=4493555), men att inte OpenPhone lyckas förstår jag inte.

Är det här fel väg att välja? Är jag ute och cyklar? Någon som satt upp något liknande?

//conny