PostgreSQL - Dokumentation och en fråga

Jag tröttnade på MySQL, som jag inte fick att fungera, och gick över till
PostgreSQL i stället. Jag hittade inte så mycket dokumentation där heller,
så jag började skriva lite. Än så länge kan man läsa hur man får upp
apache, php och postgresql på sin debiandator. Jag jobbar på hur man kan
få fungerande databsakopplingar i en web-sida, så jag är inte helt färdig.

URL till dokumentet (som jag kallar för en manual men är mer en
walkthrough) är:

http://panther.fukt.bth.se/walkthrough.html

Jag ska snygga till den lite sen när jag blir färdig, med stylsheets och
sånt, men det är nerprioriterat just nu.

Skicka gärna in uppdateringar och annat som är lämpligt som kompletering
till mig.

För er som är bekanta med postgresql så finns det två sätt att starta upp
databasen, och jag förstår inte skilnaden, dvs om det spelar någon roll om
man gör det ena eller det andra.

Så här säger den:

<qoute>
 You can now start the database server using:

    /usr/lib/postgresql/bin/postmaster -D /var/lib/postgres/data
or
    /usr/lib/postgresql/bin/pg_ctl -D /var/lib/postgres/data -l logfile
start
</qoute>

Vad vinner/förlorar jag på att köra den ena eller andra modellen?

/Fille