Re: Nvidia (mer utförlig information)

Nvidias drivrutiner fungerar alldeles utmärkt här. Prova att installera dem igen och ge en nogrannare felrapport så kommer vi säkert klura ut någonting.
Vill du trots allt fortsätta köra "nv" kan du kanske uppdatera XFree86?

Trevligt att höra att någon har fått dem att fungera. Jag kör Debian/unstable så jag förmodar att min XFree86 är relativt ny.

Jag har nvidia-glx-1.0.4349 under 2.4.20-kärnan. Jag var nyss inne på Nvidias hemsida och såg att de släppt en ny version den 24 april som kanske fungerar bättre. Ska prova.

I kärnan har jag också v4l2 och bttv. Samtliga gånger datorn har fryst har följande program körts:

1) Nuppelrec -- för att spela in video från mitt TV-kort.
2) Mencoder -- för att postprocessa inspelade program (deinterlace, denoise samt omkodning till divx).

Att just dessa program har körts samtidigt kan vara en ren slump. Jag spelar nämligen automatiskt in ungefär 12 timmar TV varje dag.

Det verkar inte som om något skrivs till loggfilerna när datorn fryser. En gång frös datorn medan jag hade första ttyn uppe (?, dvs. tex-konsolen som man får genom att trycka alt-f1). Då kom det upp lite information. "Process mencoder" plus något som såg ut som en stackdump. När datorn fryser verkar eventuell musik som spelas hamna i en mycket kort loop (låter som den hakat upp sig på en fjärdedels sekund eller något). Det tycks gå ungefär tre dagar mellan frysningarna. Sedan jag tog bort nvidias skräprutiner har datorn fungerat felfritt i minst 14 dagar.

/Åke