Re: mod_rewrite, Apache och PHP

Christian von Schultz <schultz@linux.nu>:

Nackdelen är uppenbar. Man måste skriva in alla filer, som inte ska
dirigeras om, manuellt. Finns det något bra sätt att exkludera alla
*.php-filer på en gång, utan att krångla?

Jag har löst motsvarande problem genom att ha de omskrivna adresserna i en annan "virtuell" katalog på min webbserver. Ett exempel är detta:

 RewriteRule ^download/(.*)      /idoc/do-download.cgi?$1 [L]

Den regeln betyder att alla anrop till (den icke-existerande) katalogen download omdirigeras internt till skriptet do-download.cgi. Genom att använda virtuella kataloger behöver jag inte oroa mig för att matcha några existerande dokument.

--
\\//
Peter - http://www.softwolves.pp.se/