Re: Problem med mail

On 2003-04-27 16:01:58 +0200, Jonas Jacobsson wrote:

> Jag har problem med min mailadress. Oavsett om jag mailar via
> Mozilla -> Exim -> <mottagare> eller manuellt skickar ett mail via
> "telnet <mailserver> 25" så ändrar mottagande mailserver avsändar-
> adressen till jonas@moria.cytech.nu istället för jonas@cytech.nu.
> Den lägger alltså till ett hostname i adressen.

Högst upp i /etc/exim/exim.conf finns den här inställningen.

  # Specify the domain you want to be added to all unqualified
  # addresses here. Unqualified addresses are accepted only from local
  # callers by default. See the receiver_unqualified_{hosts,nets}
  # options if you want to permit unqualified addresses from remote
  # sources. If this option is not set, the primary_hostname value is
  # used for qualification.

  qualify_domain = example.com

Jag tror att den är utkommenterad per default. Vet inte riktigt varför
exim skulle få för sig att kvalificera även redan kvalificerade
adresser, men den här inställningen borde i alla fall kunna
kontrollera vad den kvalificerar dem till.

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle