Re: remote xhost problem

snip
Absolut enklast är att köra ssh tunnling, räcker med att skriva
ssh -X <användare>@<host>
så skapas en xforward och DISPLAY sätts automatiskt så det bara funkar.
snip

Tack för hjälpen, det fungerar fint, bortsett från storleken på fönstret, dvs laptop skärmen är mindre än skärmen på serven..jag antar att jag kan ange någon geometri för fönstret.....har du någon aning hur man automatiserar ssh i detta avseende, dvs på laptopen lägger in hela kommando så att man vid en klickning kör ssh och startar programmet i ett (antar att ssh-agent spelar in här?)

Thomas