Re: Access till mysql.

> Databaskopplingen fungerar, Access denied är ett schysst svar. Det hade
> stått något i stil med "Unable to contact ..." om det var stendött.
> Prova att skriva
>
> mysqladmin -u root -p create foobar
> Jag är lite osäker på syntaxen, men detta borde funka.

Det gjorde det.

> Knacka till databasen "mysql" så att du blir administratör för den så kan du
 skriva så som du gjorde från början.

"file *" o katalogen /var/lib/mysql/mysql visade att alla filerna som
finns däri är binärfiler (data) och några är tomma. Vad behöver jag för
verktyg för att göra så med mysql-db'n? mysqladmin?

> Om du inte anger att det är db-användaren root så antar mysqladmin att det
är ditt unixanvändar-id som ska användas och det har du antagligen inte lagt
upp i Mysql?

> användarhanteringen i Mysql är alltså helt skild ifrån den du har i din
passwd-fil.

Nu det jag har problem med:

mysql>GRANT select, insert, update, delete on foobar.*
    ->to fille@panther IDENTIFIED BY ´hemligtlösenord´;

gav det inte helt tillfresställande resultatet

ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'foobar'

Jag tror detta har att göra med det du skrev. "fille" är med i gruppen
"mysql", borde inte det räcka?

fille@Panther:/var/lib/mysql$ ls
foobar  mysql  test

Japp, foobar finns.

> Jag tror inte du behöver bry dig om detta just nu.

Bra, en sak mindre att oroa sig för.

Tror jag ska skriva en användarmanual när jag väl lärt mig detta, om inte
annat så för om jag skulle glömma...