Re: Access till mysql.

Filip Wessman wrote:

Just nu har jag problemet att om jag skriver
	mysqladmin create foobar
får jag resultatet

mysqladmin: CREATE DATABASE failed; error: 'Access denied for user: '@localhost' to database 'foobar''
Min användare är med i gruppen "mysql".
Om jag försöker med användaren root får jag ett annat fel: mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
	error: 'Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)'

Jag misstänker starkt att jag inte har fått igång databaskoplingen. Den
ligger och snurrar men man kan inte prata med den.

Databaskopplingen fungerar, Access denied är ett schysst svar. Det hade stått något i stil med "Unable to contact ..." om det var stendött. Prova att skriva
mysqladmin -u root -p create foobar
Jag är lite osäker på syntaxen, men detta borde funka.
Knacka till databasen "mysql" så att du blir administratör för den så kan du skriva så som du gjorde från början.
Om du inte anger att det är db-användaren root så antar mysqladmin att det är ditt unixanvändar-id som ska användas och det har du antagligen inte lagt upp i Mysql?

användarhanteringen i Mysql är alltså helt skild ifrån den du har i din passwd-fil.

En annan fråga är: vad är sockets?

Enl. configfilen (.my.cnf) ska de ligga i /var/run/mysqld/mysqld.sock men
den filen finns inte.

Så, vad är sockets, vad har jag dem till, och hur fixar jag dem? Är det
dåligt att de inte finns.

Jag tror inte du behöver bry dig om detta just nu.
Ta dig igenom detta, sql och php är skitkul!

Hälsningar Martin