Access till mysql.

jag håller på att sätta upp en LAMP-server. Allt går bra utom mySQL-delen
som är svår för mig, jag kommer nog att återkomma med frågor omkring
detta.

Just nu har jag problemet att om jag skriver

	mysqladmin create foobar

får jag resultatet

	mysqladmin: CREATE DATABASE failed; error: 'Access denied for
	user: '@localhost' to database 'foobar''

Min användare är med i gruppen "mysql".

Om jag försöker med användaren root får jag ett annat fel:

	mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
	error: 'Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)'

Jag misstänker starkt att jag inte har fått igång databaskoplingen. Den
ligger och snurrar men man kan inte prata med den.

En annan fråga är: vad är sockets?

Enl. configfilen (.my.cnf) ska de ligga i /var/run/mysqld/mysqld.sock men
den filen finns inte.

Så, vad är sockets, vad har jag dem till, och hur fixar jag dem? Är det
dåligt att de inte finns.

Nog med frågor förden här gången, återkommer med fler när jag fått ordning
på detta.