Re: Säker webbserver

On Fri, Apr 18, 2003 at 03:59:37PM +0200, Björn Blissing wrote:
> När jag kör:
> # fuser -vn tcp 25
> # fuser -vn udp 25
> # fuser -vn tcp 110
> # fuser -vn udp 110
>
> Så får jag inga träffar på program. Kör jag däremot:
> # fuser -vn tcp 21
>
> Så får jag följande
>
>                      USER        PID ACCESS COMMAND
> 21/tcp               root        234 f....  proftpd
>
> Så min fråga är: Varför visas port 25 och 110 som öppna när jag kör en portscanning. Det verkar ju inte finnas några program som kör dem??

Hej.

Om du fortfarande inte har hittat vilka mail- och popservrar som körs
(om några nu körs) så kan du alltid använda det bakvända sättet att ta
reda på det (när det gäller vissa textbaserade protokoll som smtp, http,
pop, ftp osv.):

henke@vaktis:~$ telnet localhost 25
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
220 vaktis.pappatobbe.cjb.net ESMTP Exim 3.35 #1 Mon, 21 Apr 2003 14:10:32 +0200quit
221 vaktis.pappatobbe.cjb.net closing connection
Connection closed by foreign host.

henke@vaktis:~$ telnet localhost 110
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
+OK Teapop [v0.3.4] - Teaspoon stirs around again <1050927060.718C04D4@Llywellyn>
quit
+OK I hope you will be back for your mail later, Sir.
Connection closed by foreign host.

(Ovan syns alltså att exim körs på port 25 och teapop på port 110 på
min kompis låda.)
Om man får connection refused är porten inte öppen. Om man inte får
några 220 resp. +OK rader så är det antagligen inte smtp resp. pop
(konstigt i så fall).

Detta visar naturligtvis inte att portarna är öppna utåt när man
kollar på localhost. Vill amn veta det så får man kolla från någon
annan burk.

Det är klart att det borde finnas enklare sätt när man kollar på sin
egen burk. Men alla sätt är bra utom de dåliga.

/Henrik Johansson