Re: Säker webbserver

> ganska många portar som var öppna. Vissa kan jag förstå (t.ex. 80,
> 21, 22). Medan andra är mer svåra att förstå varför de är öppna
> (9, 13, 25,37,110,111,515).
>

> Ur /etc/services:
>
> discard        	9/tcp        	sink null
> discard        	9/udp        	sink null
>
> daytime        	13/tcp
> daytime        	13/udp
>
> time        	37/tcp        	timserver
> time        	37/udp        	timserver
>
> Ovanstående är interna tjänster i inetd... De behöver inte vara
> igång. Du vinner kanske inte så mycket på att plocka bort dem så
> [...]

Efter att ha pillat lite så har jag lyckat få ner de öppna portarna till 21, 22, 25, 80 och 110. Av dessa är det bara 25 och 110 som inte skall vara öppna. Har kollat igenom vilka paket som är installerade. Hittar ingenting om varken smtp eller pop3.

När jag kör:
# fuser -vn tcp 25
# fuser -vn udp 25
# fuser -vn tcp 110
# fuser -vn udp 110

Så får jag inga träffar på program. Kör jag däremot:
# fuser -vn tcp 21

Så får jag följande

                     USER        PID ACCESS COMMAND
21/tcp               root        234 f....  proftpd

Så min fråga är: Varför visas port 25 och 110 som öppna när jag kör en portscanning. Det verkar ju inte finnas några program som kör dem??