Re: filsplittningsprogram

On 2003-04-01 22:10:06 +0200, Yann Vernier wrote:

> parchive och ras är två debianpaket som gör saker åt rätt håll. De
> är dock inte inriktade på att dölja innehållet. Du kan få ett
> hanterbart resultat med gpg, split och ras i kombination, tror jag,
> men det finns säkert mer integrerade varianter.

Tack, parchive och ras kan splitta filer med redundans. Jag har hittat
andra program (och redan tappat bort dem . . . :-) som gör secret
sharing, alltså, uppdelning av filen i delar som är lika stora som
originalet, men där för få delar garanterat inte avslöjar det minsta
lilla om originalfilen. Ingen verkar ha gett sig på kombinationen av
de båda, dock, vilket verkar lite otroligt.

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle