Från: pt97fjo@vogonjeltz.rby.hk-r.se [mailto:pt97fjo@vogonjeltz.rby.hk-r.se]
För Fredrik Jonson
Skickat: den 30 mars 2003 16:23
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: Re: Mozilla och java

On Sun, 30 Mar 2003, Stefan Qvickström wrote:

> Jag kör debian unstable, och har mozilla 1.3-4, och har själv
> laddat ner och packat upp blackdowns java runtime enviroment 1.4.
> Trots detta så när jag försöker logga på och spela
> hjärter (eller använda andra avancerade java-siter) så får jag
> svaret att jag inte kan ansluta till servern.

Om webbläsaren verkligen meddelar att du inte kan ansluta till
servern så låter det ju som om någon port är blockerad. Isåfall
har det nog inte med java att göra.

Men är det inte bara så att du har glömt att länka in java-pluginen
i mozillas pluginkatalog? Det måste du ju göra för att kunna köra
java-applets i webbläsaren. På min installation gör man såhär:

cd $MOZILLA/plugins
ln -s $JAVA_HOME/jre/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji.so .

Där $MOZILLA är sökvägen till din mozilla-installation, standard
för debian är /usr/lib/mozilla/plugins, och $JAVA_HOME är sökvägen
till din j2sdk-katalog.

--
Fredrik Jonson