From: Christian von Schultz [mailto:schultz@linux.nu]
Sent: den 22 mars 2003 10:20
To: debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Påstått grundlagsskydd för spam (Re: spelglädje)

On Saturday, 22. March 2003 05:52, Peter Backman wrote:
Detta meddelande är en sändning till allmänheten och är därmed
grundlagsskyddat enligt YGL. (Jfr SOU 1997:49 sid 170 ff.)

För det första är en SOU (statlig offentlig utredning, om jag minns
rätt) ingen lag, och heller inte någon bindande tolkning av lagen. Jag
tycker nog själv att deras resonemang om att epostmeddelanden kan
anses vara "radioprogram" är väl krystat, men även om det skulle vara
så, påpekar de tydligt att "Är sändningen inte riktad till en vid och
obestämd krets av mottagare faller den utanför TF:s och YGL:s skydd."
(TF = tryckfrihetsförordningen[1]; YGL = yttrandefrihetsgrundlagen[2])

Debian-user-swedish har enligt statistik[3] ungefär 370 läsare. Jag
vill med bestämdhet mena att detta varken är en "vid" eller "obestämd"
krets av mottagare.

MVH Christian von Schultz

[1] http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490105.HTM
[2] http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911469.HTM