Sagan om det mytiska Mutt och imapd och dess hemlighet

Hej

Efter att med möda ha tragglat mig igenom mutts manual och diverse readme filer samt websökningar har jag kommit fram till den orfånkomliga slutsatsen att mutt förhåller sig till andra email program såsom frimurarna förhåller sig andra ideella föreningar..det finns hemliga riter och instruktioner som inte är menade för andra...i vart fall tycks jag inte kunna lista ut mutt.

Bakgrunden är följande:
Jag använder mulberry som emailclient men vill kunna köra en textbaserad email klient på en laptop - antingen pine eller mutt. Tanken är att använda offlineimap till att synka imap-servern på laptopen. Eftersom offlineimap använder maildir format och Pine inte riktigt stödjer detta (vad jag kan se) så förefaller mutt vara lämpligt.

Problemet: Jag har inte lyckats få någon klarhet i hur mutt hanterar brevlådor. Tittar man på muttrc exempel så i vissa finns ingen brevlåda öht angiven och i andra så står en sökväg till t.ex ~/Mail . Jag skulle alltså vilja få klarhet i hur och vilka olika alternativ det finns för att ange olika brevlådor i mutt. Om vi antar att offlineimap laddar ner imapserverns brevlådor till katalogen ~/Imap vad skall då anges i mutt? Samt hur förhindrar man mutt från att flytta lästa mail till annan katalog. Notera att jag inte behöver veta hur jag anger en imap-brevlåda som skall läsas från imapsevern, utan det är hela tiden fråga om lokala brevlådor. I det här sammanhanget kan jag ange en önskan - att mutt kunde läsa den mail som mulberry laddat ner.

Sen kommer vi till nästa fråga som berör imapd. Oavsett vilket program jag använder så händer följande när man ansluter till min imap server. Email programmet visar alla mappar i hierarkin oavsett om det är fråga om brevlådor. Således ser man t.ex mappen foo som inehåller textfiler men inte epost. Jag har inte lyckats hitta någon config fil för imapd - finns det någon som känner till var jag kan hitta info om detta.

I förhoppning att mörkret skingrar sig
Thomas

PS/privata svar även välkomna