Re: Mutt problem - bristen på insikt

Thomas Nyman <thomas@teg.pp.se> writes:

> Vad jag undrar är följande. Kan mutt koppla upp sig mot en imap
> server, ladda ner eposten och synkronisera denna? eller är detta
> utanför mutts kapacitet.

Mutt kan prata imap, men då måste du vara uppkopplad mot servern för
att läsa och kan alltså inte läsa offline. Mutt kan även hämta mail
från en popserver. Mutt i debian har både stöd för imap och pop
inkompilerat.

Mutt var från början i god gammal unix-anda tänkt att bara vara en MUA
- Mail User Agent och låta en MTA - Mail Transfer Agent
(t.ex. sendmail/fetchmail) sköta sändningen och mottagningen av
e-posten. Sedan byggdes stöd för imap och pop in i allafall.

Ett program för att hämta och synkronisera imap är isync. Hemsidan
verkar nere, men senaste versionen finns att hämta med apt. Detta
programmet är väldigt snabbt och funkar bra när man väl konfigurerat
det rätt, men det är väldigt dumt om man råkar stava fel i konfigfilen
och ger massa skumma fel som känns orelaterade.

Ett mer robust program är offlineimap som också finns att hämta med
apt. Det är skrivet i python och är mycket snällare än isync, men när
man har över 1000 brev i massor med mappar så känns isync nästan 10
gånger snabbare.

--
___\ Jon Åslund