Re: Debian och DVD

Am Freitag, 14. März 2003 11:55 schrieb David Röhr:

> [...]
> specifierar ett filsystem vid mount.
>
> "If no -t option is given, or if the auto type is specified, the
> superblock is probed for the filesystem type (adfs, bfs, cramfs, ext,
> ext2, ext3, hfs, hpfs, iso9660, jfs,  minix,  ntfs,  qnx4, reiserfs, romfs,
> udf, ufs, vxfs, xfs, xiafs are supported)."
>
> Sedan orkar alla sua till root eller använda sig av sudo eller liknande
> vid en mount. Därav behövs inte "user".
>
> Sist men inte minst. DVD-skivor mountas väl aldrig? Spelar man inte dem
> direkt av som med vcd/svcd? Som en raw-device?
>
> Typ "mplayer -dvd 1 -dvd-device /dev/dvd"

eller mplayer -vo xv -dvd 1
man måste också har en symbolisk link från /dev/hdx till /dev/dvd för
DVD-Spelare bara prata med /dev/dvd.
kanske ln -s /dev/hdc /dev/dvd (rätt?)

> Också märkt att "http://www.videolan.org/"; ska funka fint.
>

> /d

DVD-skivor mountas inte! Så man kan inte skriver någon mountoption.
Men på tyska Debian Listan hjörde jag just det (med /etc/fstab ...auto...),
och vad är problematisk med det?
DVD-skivor eller CD-skivor mountas bra med den införande på /etc/fstab.
DVD-skivor mountas om man är interesserad i Program-DVD (t.e.: Debian3.0-DVD)

Hälsa
--
Markus Hansen
markus.hansen@tu-harburg.de