cp vs tar och cpio (was Re: Kopia av Debian-installation)

 Qerub wrote on Mar 11, 2003 at 07:42:06 PM:

> Jo, precis så brukar jag också göra. Men varifrån kommer tipset med att
> använda tar istället då?
>
> */ Qerub

Flaggan '-a' funkar fint med GNU cp, men är inte så portablet som att
använda tar eller cpio. cp har traditionellt haft problem med att bevara
både hårda länkar och symlänkar.

Finns en mycket bra beskrivning på:
http://www.debian.org/doc/manuals/reference/ch-tips.en.html#s-archiving

--