Bra kvalitet på pdf

Hur producerar jag bra kvalitet på PDF-formatet? Använder OpenOffice 1.0.2 och har både försökt att använda de inbyggda PDF-rutinerna och skriva ut PostScript för att själv göra ps2pdf med Ghostscript.

I inget av fallen kan jag tolka resultatet i ggv, och många av mina mottagare som använder Microsoftplattformen klagar också. Dock klarar xpdf att tolka filerna. Problemen verkar ha accelererat i de senere OpenOffice-versionerna (?)

Vet inte om det är PDF-filtren eller "dålig" PostScript som i sin tur skapar obegriplig PDF?

Känner någon igen problemet?

/Anders W