Bekväm administration av maillista/virtuella domäner

Jag använder flera olika programvaror för maillistor och mailservrar, bland annat smartlist och sendmail. Men Mailman tillsammans med PostFix har för mig blivit en positiv bekantskap. Jag har exempelvis fått virtuella domäner att fungera och en mängd andra finnesser som jag aldrig ens skulle drömma om att pröva tillsammans med Sendmail.

Men det är fortfarande ett antal handgrepp för att exempelvis lägga upp en ny maillista, det är ett antal beroenden som måste synkas mellan Mailman och PostFix. Handgrepp som är alldeles för krångliga för att jag ansett det möjligt att låta "driftsansvariga" hos mina kunder att göra det själva.

När jag lägger upp en ny lista gör jag följande:

1) Kommandot newlist <listnamn> (Mailman)
2) Handjagar fyra nya "alias" till /etc/aliases som kopplar mailadress till Mailmankommandon
3) Handjagar samma fyra alias i /etc/postfix/<virtuella domän.db>
4) Lägger in referenser till den virtuella domänen på fyra ställen i Mailmans webbadmingränssnitt.

Metoden innebär tyvärr att maillistorna delar samma namnrymd mellan de virtuella domänerna eftersom Mailman inte har en aning om att det existerar flera domäner på maskinen och att jag inte fått PostFix virtuella domänhanterare att vidarebefordra mailen till ett program istället för ett alias i /etc/aliases. Mängden manuella handgrepp är också ett hinder för att enkelt scripta och integrera skapandet av en ny maillista i exempelvis intranätet.

Gör jag det onödigt svårt för mig?

Mitt mål är att i första hand minska ned handgreppen och kanske kunna scripta, i andra hand att även behålla den separata namnrymd som de virtuella domänerna erbjuder. Några tips?

/Anders W