Re: Svenska tecken i gnome?

Mer info.

Inte funkar betyder att de inte visas. Det visas inte ett ? eller nått istället heller, de bara 'försvinner'.

Samma sak om man 'catar' en fil med åäö i gnome-terminal... tecknen bara 'försvinner'.

Ha testat att skriva in åäöÅÄÖ i gedit (inget synligt händer) spara som test.txt och öppnat i emacs, jo, mycke riktigt, det står åäöÅÄÖ där! Så input funkar, men inte visningen.

Lars Hallberg wrote:

Jag har samma problem på ett flertal installationer

Svenska tecken funkar i X (mozilla, regular x-term, emacs) men inte i gnome (gedit, gnome.term etc). Jag har provat både latin-1 och unikode typsnitt i gnome controllpanel utan att lyckas). Någon mer som har problemet och ev vet hur det fixas?

Ev relaterat... har inte lyckats få perl att sluta gnälla på local heller. Få varningar varje gång jag installerar eller upgraderar paket. Hur ska dessa inställningar igentligen vara (borde det inte funka rakt av då man får välja språk vid installationen?).

Lite newbee karaktär på dessa frågor, men jag har bara inte brytt mig i det tidigare, men nu har en massa 'vanliga' användare börjat använda burkarna och dessa brister är lite pinsamma... hittar inte TFM heller :-/

/LaH