Re: Stora problem med Promise Ultra 100 TX2 (PDC20268)

Hej Fredrik/resten.

När jag tänker efter har jag upplevt något liknande, att datorn ibland
fryser några sekunder i samband med diskoperationer.  Jag har inte haft
så stora problem med det, och därför inte retat mig mycket nog för att
undersöka nogrannare.
  Mina frysningarna har inte varit ihop med massiv diskanvändning, utan
mest varit i samband med dpkg (tex apt-get install).  Eftersom OSet
ligger på de moderkortsanslutna diskarna har jag inte relaterat det till
något av de extra idekort jag stoppat, först ett Iwillkort (hpt366-chip)
och nu senare även ett promisekort (pdc20268).

[...]

> Moderkortet är ett SI56P AVIO, från ett företag som heter Elitegroup. Det är
> ett SiS5513 chipset på, som sagt, men jag har inte lyckats hitta någon manual
> på nätet.

Ingen manual, men du kan iaf se jumprarna ...
	http://www.groove-trax.de/jumper/m/E-H/33937.htm

> Nu har jag ju inte flera kort, utan endast ett. Men det envisas med att
> använda samma IRQ för bägge IDE-kanalerna. Här är output från 'cat

Samma med mina ide-kort.  Det borde inte ställa till något tycker jag,
kortet har ju ändå bara ett kontrollerchip så frågan är hur parallella
kanalerna verkligen är...

[...]

> Jag har *inte* försökt att byta PCI-kortplats (datorn står så jäkla illa
> till) men det borde väl inte spela någon roll, eftersom jag antar att det är
> ekvivalent med att byta IRQ?

Nej det är inte ekvivalent.  Pcibryggan har ju en fix elektrisk väg till
pciplatserna, jag gissar att det är detta som spelar roll (för det gör
det).  I nyare (billiga) moderkort delar ju dessutom ofta flera
pciplatser på en irq (hur är det med dma?), möjligt att ditt kort gör
det med.

[..]

> Nu har jag verkligen tömt mitt förråd av ideér och provat allt som
> föreslagits här på listan. (Utom att byta PCI-plats.)

Då är det dags;-)  Prova dessutom att ta ut allt som inte är _riktigt_
nödvändigt (dvs för att starta datorn inte för att köra i normaldrift)
och se om problemen kvarstår.  Jag antar föresten att du inte "trimmat"
burken och att du stängt av PnP i bios, det påstås annars kunna ställa
till konstiga saker.

[...]

> Puh, vilket långt mail. Men jag har haft en lång dag också...

Och inte blev det mycket kortare;-)  Lycka till!

// Emil