Re: Re: Stora problem med Promise Ultra 100 TX2 (PDC20268)

Hej och tack för alla tips!

Sammanfattningsvis har jag fått dessa uppmaningar:

Från Tobbe, som kört ett Promise Ultra100TX2 på 2.4.20 i 2 månader utan problem::

> vilken bios på promise-kortet har du ? har du testa att updatera till den
> senaste ?
> http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?productId=11&category=bios&os=100

Burken har ingen floppy, men jag får väl fixa det där på något sätt. (Det är ju förjäkligt att man inte kan flasha om bioset utan att ha en Windowsbootdisk.)

> skulle även vara bra om du specade lite mer utförligt vad det är för mb osv.

Jag är på jobbet och har inte namnet på moderkortet på rak arm, men det är ett SiS5513-chipset i alla fall.

Från Richard:

> Jag har använt några liknande kort och dom envisas med att dela på IRQ, så
> mitt tips är väl att som Tobbe sa att först flasha kortet till nyare
> firmware, men annars försöka leta fram IRQ allokeringen i ditt bios för de
> olika pci platserna och försöka ändra eller att försöka byta PCI plats på
> dem.

Jag har bollat lite med IRQ-er tidigare, eftersom det här kortet snodde den IRQ jag allokerat till det ISA-SCSI-kort som också sitter i burken. (Den här datorn liknar ingenting ska ni veta...)

Problemet med att kortet delar IRQ har dykt upp på andra ställen när jag googlat. Jag har ju bara ett kort, men detta kort har naturligtvis två IDE-kanaler, och dessa kanaler har alltså bestämt sig för att dela på IRQ. Är det rätt eller fel?

När man konfigurerar sin kärna (vilket jag alltså satt med hela kvällen igår) så finns det någonstans en setting som säger att PCI-enheter INTE får dela IRQ. Jag ska prova den ikväll. (Sen är ju frågan om kortet som helhet räknas som en PCI-enhet eller om de individuella kanalerna är PCI-enheter...)

Tack så mycket för tipsen så länge! Jag återkommer om/när jag når någon framgång med det här.

/Fredrik