Stora problem med Promise Ultra 100 TX2 (PDC20268)

Hej...

Jag har stora problem med ett Promise-kort. Det är en IDE-kontroller med ett
PDC20268-chip. (Styrs av drivrutinen pdc202xx.c, för den intresserade...)

Jag har två diskar kopplade till kontrollern, två Maxtor 120GB
(5400-varvsmodellen). De sitter på varsin kanal, som master båda två. Datorn
som hela herket sitter i är ganska gammal (Pentium 166 från 1995-96 ngn gång.)

Jag kör kernel 2.4.20, och det går inte bra alls. Ingen av diskarna är
systemdisk, som tur är.

Om jag bara accessar enda disken i taget, så är det inga problem, men om jag
t.ex. kopierar en rejäl fil från ena disken till andra, så ploppar följande
text fram både på konsolen och i /var/log/messages:

PDC202XX: Primary channel reset.
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_lostirq func only: 13
hde: lost interrupt
PDC202XX: Secondary channel reset.
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_lostirq func only: 13
hdg: lost interrupt

... och maskinen fryser i 10-15 sekunder. Sen fortsätter allt som vanligt.
(Detta är oacceptabelt, maskinen står som sambafilserver, och det här gör att
windowsklienterna OCKSÅ hänger när det här händer...)

Man kan få fram samma sak om två windowsklienter jobbar mot de olika diskarna
samtidigt.

Jag har letat länge och väl på framförallt lkml[1], men utan vettigt
resultat. Jag har försökt, efter bästa förmåga, att kompilera en kärna som
ska ta bort det här problemet, men det går inte. Jag har provat allt som
hdparm kan göra, men det spelar ingen roll.

Jag har inte hittat något och jag börjar få slut på trådar att dra i.

Är det någon som har varit med om det här? Tycker ni det är värt att ta upp
på lkml?

Tacksam för hjälp! Om någon behöver mer info så postar jag självklart
gladeligen detta.

/Fredrik Persson

[1] Linux Kernel Mailing List