Re: Hur sätter jag upp en brandvägg?

On Fri, Jan 24, 2003 at 10:44:52AM +0100, RoHa wrote:
> Jag tänkte damma av en gammal dator (pentium 75) och sätta upp dem som
> brandvägg. Vilket OS är bästa?? Det finns ju ett antal brandväggs
> specialliserade linux distributioner.

Frågar du det här lär du bara få ett svar ... :-)

> Jag undrar också om man kan sätta upp denna dator som Mail server, så
> att jag kan läsa mail från min andra dator, oberoende av vilket os jag
> kör (win200=spel ,debian sid = övrigt) Det är något irriterande att
> behöva boota om datorn när jag tar en paus i spelandet och vill läsa
> mail...

Javisst, givet att du har tillräckligt med disk i systemet. Jag skulle
rekommendera att du användet imap. Säkerhetsmässigt kanske det inte är
optimalt att ha detta på brandväggen med det fungerar. Blockera imap
utifrån och använd imap över ssl utifrån om du vill ha den möjligheten.

  /Marcus