Re: device is busy

On Mon, 2003-01-20 at 17:42, Sven Olofsson DSV, SU/KTH wrote:
> Hej Helgi Örn!
>
> Det vanligaste problemet är att du har gjort "cd" till enheten. Gör cd nån
> annanstans så går det att göra umount. Annars så kan du hitta processer
> som håller enheten med fuser-kommandot, ex. "fuser -v /cdrom".
>
> /Sven

Tack alla för alla svar jag fått!
Det var flera tips om att jag ev hade glömt att ta mig ur (cd) den enhet
som umount inte fungerar på, men det har inte varit fallet.
Så här är det när jag gör något som jag i övrigt brukar kunna göra utan
problem: öppnade en cdrom skiva direkt i Konqueror genom at klicka på
ikonen på skrivbordet (KDE 3.1.0(RC6) i Debian Testing), från skivan
öppnade jag en PDF fil och bläddrade lite i den. Stängde ner PDF läsaren
och Konqueror. Vänsterklickade på cdrom ikonen för att avmontera men
får:
--
Could not unmount device.
The reported error was:

Som root:
--
# umount /dev/cdrom
umount: /cdrom: device is busy

Då testar jag det Sven tipsar om:
--
$ fuser -v /cdrom

                     USER        PID ACCESS COMMAND
/cdrom               se         1053 f....  kdeinit4
                     root     kernel mount  /cdrom
--

kill 1053 och då kan jag äntligen avmontera.
Men vad är det egentligen som gör att jag inte kan avmontera normalt?

Det verkar som det här har med KDE att göra. Om jag gör samma som ovan
dock utan att använda Konqueror, mount och umount i terminalfönster osv
då är det inga problem.

Hälsningar,
Helgi Örn