Re: 80 80 80 80 80 80 ... after new install reboot with SCSI

"Emil Hägerlund" <deb-list@linuxmail.org> wrote...
> Hi,
>
> can someone please guide me?! I have a new install with SCSI.
>
> "Fist stage" install goes fine. Linux finds my two SCSI
> devices
> and I make my partitions. Store LILO at /dev/sda.
> I make the root partition bootable. Install tells me to reboot
> to the continue the install.
>
> I do that ("Second stage").
> What I then get is "LILO" promt cut off to "LI"
> or "L" and then
> it starts printing "80" in an endless cycle.
>
> What can I do? Do I have an error in lilo.conf?
> [...]

80 80 80 80... ser bekant ut...
Har du möjligen en IDE disk i maskinen också?
Jag hade ett liknande problem med en (gammal) Compaq Proliant
server här för ett tag sedan. Allting fungerade bra när jag körde
med enbart SCSI, men sen när jag satte in en IDE hårddisk för att
få mera utrymme för data, så vägrade den att starta.
Problemet löstes genom att jag berättade åt lilo vilken disk som
var första respektive andra disken i systemet, på följande sätt:

disk=/dev/sda
      bios=0x80
disk=/dev/hda
      bios=0x81

(detta alltså i början på filen /etc/lilo.conf)
Dethär berättar alltså åt lilo att sda (SCSI disken) är 1:a disken,
och att hda (IDE disken) är nummer två.

Tomas