From: "Markus Olsson" <markus.olsson.deblists@galaxen.se>
To: <debian-user-swedish@lists.debian.org>
Cc: <robj@home.se>
Sent: Saturday, January 18, 2003 2:06 AM
Subject: Re: Timeout vid installationsprogrammets DHCP-konfigurering

> Svar följer
>
> --
> :: Markus Olsson
> :: IT-Ansvarig Arvikafestivalen, Galaxen

> även om du får ett ip så måste du ju logga in på telia. Det är ju inte det
enklaste att göra men det går ju så klart =) Starta igång en telnet och
fräscha upp minnet på HTTP-protot =)

> Jag gjorde annars en rätt så rolig lösning när jag skulle installera
debian på en burk med ADSL (telia). Jag tog fram en laptop och "spoofade"
mac-adressen till att vara samma som på den stationära. Jag skaffade ett ip
och loggade in. Sen var det bara att lyfta över tp:n på den stationära och
pilla lite för att få rätt ip:s (satte allt statiskt).

> har också haft problem där. Jag har aldrig fått ett ip genom pump på ett
telia adsl abbonemang. Vette faen vad de sysslar med där borta på telia hq
=) dhcpcd funkar däremot perffa.

> pump körs som standard tror jag

> ehh.. ifconfig ligger ju i /sbin så root måste ju nära på ha med det i
sökvägen. Är rätt så övertygad om att /sbin är med i roots path.