Re: Timeout vid installationsprogrammets DHCP-konfigurering

Svar följer

--
:: Markus Olsson
:: IT-Ansvarig Arvikafestivalen, Galaxen

On Sat, 18 Jan 2003 00:49:43 +0100
Robert Björn <robj@home.se> wrote:

> Hej,
>
> Tack för Ditt svar.
>
> Vid ett tillfälle i dag lyckades installationsprogrammet av någon anledning
> att få en adress. När jag sedan bootade in i min installation var det dock
> kört igen och sedan dess har jag inte lyckats igen trots flera försök.

även om du får ett ip så måste du ju logga in på telia. Det är ju inte det enklaste att göra men det går ju så klart =) Starta igång en telnet och fräscha upp minnet på HTTP-protot =)

Jag gjorde annars en rätt så rolig lösning när jag skulle installera debian på en burk med ADSL (telia). Jag tog fram en laptop och "spoofade" mac-adressen till att vara samma som på den stationära. Jag skaffade ett ip och loggade in. Sen var det bara att lyfta över tp:n på den stationära och pilla lite för att få rätt ip:s (satte allt statiskt).

> Jag är medveten om att detta problem kan uppstå om man t ex byter
> nätverksanslutning mellan datorer (då tar det i regel en kvart eller så
> innan det funkar), men jag har inte råkat ut för det tidigare i samband med
> vanliga omstarter. Libranet, som ju är Debian-baserad, beter sig på samma
> sätt. Jag har inte läst DHCP-specarna och vet egentligen inte hur det
> fungerar men kanske är det så att olika DHCP-klienter kan bete sig på olika
> sätt när de försöker plocka adressen.

har också haft problem där. Jag har aldrig fått ett ip genom pump på ett telia adsl abbonemang. Vette faen vad de sysslar med där borta på telia hq =) dhcpcd funkar däremot perffa.

>I t ex Gentoo Linux hade jag inga
> problem, där används "dhcpcd". Hur som helst kvarstår mitt problem dessvärre
> i Debian (vad heter f ö klienten som används där?).

pump körs som standard tror jag

> Jag noterade även att
> installationsprogrammet inte tycktes ha lagt in ifconfig under
> installationen, eller åtminstonde inte lagt in det i sökvägen.

ehh.. ifconfig ligger ju i /sbin så root måste ju nära på ha med det i sökvägen. Är rätt så övertygad om att /sbin är med i roots path.