Re: Emacs scrollbar

On Thu, 16 Jan 2003, Karl Hasselström wrote:

> Den hdr raden har funkat for mig i bade emacs 20 och 21:
>
> (global-set-key [vertical-scroll-bar down-mouse-1] 'scroll-bar-drag)
>
> --
> Kalle Hasselström, kha@treskal.com
>       www.treskal.com/kalle

Det verkar inte hjälpa tyvärr.  Efter att ha evaluerat den raden i Emacs
ger C-h k (musklick i rullisten) följande

  <vertical-scroll-bar> <mouse-1> runs the command scroll-bar-toolkit-scroll
     which is an interactive compiled Lisp function in `scroll-bar'.
  (scroll-bar-toolkit-scroll EVENT)
  not documented

Detta är samma meddelande som man får direkt vid uppstart. Ombindningen
verkar alltså inte fungera som den ska. Däremot raden

  (global-set-key [vertical-scroll-bar mouse-1] 'scroll-bar-drag)

ger ett i princip rätt uppförande, men texten scrollar inte när man drar
med musen. I stället hoppar den fram när man släpper mouse-1. C-h k ger nu

  <vertical-scroll-bar> <mouse-1> runs the command scroll-bar-drag
     which is an interactive compiled Lisp function in `scroll-bar'.
  (scroll-bar-drag EVENT)

  Scroll the window by dragging the scroll bar slider.
  If you click outside the slider, the window scrolls to bring the slider
  there.

scroll-bar-toolkit-scroll är en ganska svårförstådd .el...

/Pontus