Re: Uppföljning till Linux installation

On Fri, 10 Jan 2003, Johan Jakonen wrote:

Datorn som ska få en uppgradering är en Intel Celeron 1.3 GHz på AOpen moderkort (tror jag) med en hårddisk (för tillfället partitionerad till 4,8 och 14,3 GB) av okänt märke och ett GeForce2 MX400 grafik kort.

Normalt klarar nyare datorer att boota direkt från ison, och är den
"äldre datorn"[0] du ska installera på en celeron 1,4Ghz, så borde den
vara så pass ny att den kan boota från cd, eller hur?

Du behöver i normala fall bara den första av de sju
installations-cd-skivorna som debian är installerat på. Den första
innehåller de vanligaste programvarorna. Ta ison som heter 1_NONUS
i namnet, för den innehåller kryptoprogram som saknas i den andra iso 1. Så börja med att hämta iso 1 och se om datorn bootar med den så kan du bekymra dig med att skapa boot-disketter enbart om det behövs. Det finns förresten en bra beskrivning av hur man skapar boot-disketter i installationsmanualen i kapitel 4.3 creating floppies.

[0] = I min värld så är allting över 1Ghz så färskt som det kan bli, själv sitter jag nämligen på en celeron 400, och tycker ändå att det
går fort nog. =)

hilsen / Fredrik Jonson