RE: Linux installation

> En dator som skall köra bara Linux är
> mycket enkel att installera.

nja, nu tycker jag du överdriver lite. i woody-installationen finns fortfarande ett par riktiga idiotgrejer som kan reta även en tålmodig ent till magsår. det var ett tag sedan jag installerade, men jag vill minnas att när man ska välja tangentbord rasslar det förbi typ 200 rader med text på en skärm som inte går att scrolla. man måste vara rätt klurig/ärrad för att ta sej ur installationen med ett svenskt tangentbord tex. jag löste det genom att välja ett av de 20 alternativ man kunde se på skärmen och sedan  ägnade jag ett par timmar när installationen var klar åt att försöka lista ut vilka filer man skulle ändra i för att få rätt tangentbord.

i övrigt behöver man ha örnkoll på vad man har för nätverkskort, grafikkort, monitor etc. fast jag är nog ändå beredd att hålla med dej om det du skriver på

http://www.rejas.se/docs/artiklar/unix-windows_fordomar.html

windoze är inte heller trivialt, det är bara att de flesta är mer vana vid det.

/martin