Re: cdrecord

On Fri, Jan 03, 2003 at 03:03 CET, Arvid Johansson <arvjo690@student.liu.se> wrote:
> Jag har lite problem med cdrecord i debian testing. Av någon anledning så vill
> inte cdrecord bränna någonting och avslutar istället med "cdrecord: No disk /
> Wrong disk!" (och nej, jag har inte glömt att sätta i en tom cdr-skiva)
[..]
> Jag använder som sagt debian testing med devfs och har en ide-brännare. Vore
> tacksam för hjälp.

God morgon,

det kan vara att du har råkat ut för ett irriterande klassiskt fel i
linuxkärnan rörande just IDE-cdbrännare och SCSI-emulering. Jag har
själv stångat mig blodig på det felet.

Det hela har att göra med att man inte kan köra SCSI-emulering samtidigt
som man har följande inställning ikryssad.

ATA/IDE/MFM/RLL support -> "Include IDE/ATAPI CDROM support" ->
	Include IDE/ATAPI CDROM support

Ta bort den drivrutinen ur kärnan, kompilera om och se till att du har
satt hdx=scsi på rätt enhet så borde det lira sedan.

Hoppas det funkar!

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |