Re: Hur ändras "Video-mode" och "font" i consoln?

On Thu, 26 Dec 2002 14:02:43 +0100
Per Blomqvist <per.blomqvist@telia.com> wrote:

> Japp, det verkar fungera!
> Men var fick du tag i denna parametern (append="video=vc:8")?

Ja... det har jag också funderat på =) Det står väldigt lite om den i dokumentationerna =) Antagligen luskade jag ut det när jag grävde i källkoden efter lösningar till ett gammalt grafikkortsproblem

Vad den står för är destå lättare video=VirtualConsole:8 alltså: 8 virtuella konsoller eller snarare terminaler.

> Men jag får fortfarande inte till det med värdena 791, 788, och andra i
> samma följd.
> Jag valde "scan" i uppstarten, och valde sedan det högsta värdet där.
>
> Jag höll på att förbereda kompilering av egen kärna, men såg att denna
> kärnan hade vga i consoln.
> ( jag har "bf" .. något, det var så mycket strul när jag installerade

bf2.4 antagligen

> Debian. Jag tror att denna bf_något-kärnan var den ända som hade
> tämligen många moduler..)
>
> Vad innebär "framebuffer-läge"?
> ( som du spekulerade om )

knappetiknappetiknapp google.com =)

Från: http://www.sunhelp.org/faq/FrameBuffer.html#00
In its simplest meaning, and as far as the Graphics hardware engineers are concerned, a frame buffer is simply that; the video memory that holds the pixels from which the video display (frame) is refreshed.

Om man kör framebuffer kan man köra sina konsoller i högupplösning. Nu för tiden tror jag att XFree86 går att köra över framebuffer också.

--
:: Markus Olsson
:: IT-Ansvarig Arvikafestivalen, Galaxen