Hur ändras "Video-mode" och "font" i consoln?

Hej.

Jag vill ändra på storleken, och tecken/font i consoln.

Jag har Debian Woody-v3.

Jag testade att ändra i lilo.conf till: vga=ask
MEN vad jag än sedan valde, så ändrades det tillbaka till ursprungliga såfort kärnan var laddad..

Sedan om man vill ändra font:en så kan man använda antingen "consolechars" eller "setfont", beroende på om man använder paketen 'console-tools' (default) eller 'kbd'..

Jag har testat distro "Knoppix", och gillar den consol texten fonts o etc.. SKARPT! ( "Knoppix" är en distro som man inte behöver installera. Utan den kan köra direkt från en CD spelare. )

Vidare..:
Jag har testat att montera dv boot-images från Knoppix, för att tareda på ditan o datan.
( det kan man göra genom att skriva:
   "mount -o ro,loop=dev/loop0 boot-eng.img /mnt/där_jag_vill_ha_den"
Hallå! fattar ni )
bla bla.., vga=791, MEN det blev blank skärm men debian, men den i lilo:n.

Jag har anar att det är förutbestämt i versus kärna, vilken vga inställning där ska vara, ie tillåten.
Argh, hjälp..