Re: Problem med nätet

Johan Björklund wrote:

> Jag tror detta kan hjälpa dig lite:
>
> Debian använder som standard dhcp-client som dhcp-klient. Klienten
> använder några kernelanrop (minns inte på rak arm vilka) för att skicka
> ut paket på nätverksinterfacet ... och detta brukar falera när man
> kompilerar en egen kärna.
> Min snabba, enkla lösning på problemet är iaf att installera pump som
> dhcp-klient. Pump fungerar utmärkt, och behöver inte en massa kerneljox
> för att fungera.

Men precis som du säger så ska det ju funka om jag isåfall sätter
adressen hårt, vilket det inte gör.

> Men du borde komma åt nätet när du sätter adress hårt, dubbelkolla att
> du har satt default gateway rätt.

Inte det som är fel heller. Dels på grund av att jag inte försöker
komma bortanför mitt lokala lan (ingen routing), dels så ser jag inga
paket från maskinen när jag sniffar på LANet med en annan maskin.

/jonas