Re: Problem med nätet

On Fri, Nov 29, 2002 at 11:45:44PM +0100, Jonas Jacobsson wrote:
> Någon som känner igen problemet eller som kan tipsa mig åt rätt
> håll? Jag är själv amatör.

Jag tror detta kan hjälpa dig lite:

Debian använder som standard dhcp-client som dhcp-klient. Klienten
använder några kernelanrop (minns inte på rak arm vilka) för att skicka
ut paket på nätverksinterfacet ... och detta brukar falera när man
kompilerar en egen kärna.

Min snabba, enkla lösning på problemet är iaf att installera pump som
dhcp-klient. Pump fungerar utmärkt, och behöver inte en massa kerneljox
för att fungera.

Men du borde komma åt nätet när du sätter adress hårt, dubbelkolla att
du har satt default gateway rätt.

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |