Re: konstigheter med root-montering

fredagen den 29 november 2002 10.19 skrev Karolina Lindqvist:

> Jag kopplade det inte till reserfs. Jag provade samma sökning som du, men
> hittade ingenting. Däremot verkar det som om jag ska montera root *notail*
> med reserfs.

Nej du behöver inte använda notail.
Notail gör att den inte försöker återanvända block som inte blir fullt utnyttjade.
Notail gör reiserfs lite snabbare. Gammla versioner (ca 2år sen) av lilo klarade
inte av att starta på reiserfs partitioner utan notail.

> Det enklaste verkar att låta det vara då.

Instämmer.

Här är lite du kan ändra på endå.
Din fstab verkar sakna det första / före dev. Om det blev fel vid "klistra in".
dev/hdb2    /   reiserfs     defaults,errors=remount-ro  0 1

Blir det fel i fstab kan det se märkligt ut i mount of df..

Man behöver inte hellar ha med ,errors=remount-ro  då man inte behöver kontrollera
reiserfs vid uppstart. Den har sin inbyggda jornal för att ordna fel.
Man kan också skriva att root ska monteras read-write i lilo.conf eller i grub.

Min fstab för root:
/dev/hda5 /     reiserfs defaults,rw  0 0

Min df:
Filsystem             1K-block    Använt Tillgängl Anv% Monterat på
/dev/hda5              3076764   3026276     50488  99% /

Lycka till.

--
Mvh Johan Thelmén