Re: Lösenord på tar-filer?

Hej,

som jag skrev till någon alledeles nyss utanför listan så spelar själva krypteringen eller svårigheten av att knäcka filen mindre roll.

Det handlar om en miljö där filerna skall brännas ned på cd-skivor och förvaras i brandskåp, det är inte speciellt viktig information men måste enligt lag arkiveras. Då det handlar om flera år och informationen inte är så pass viktig så kan jag egentligen strunta i att ha något alls, men jag vill ha åtminstone ett lösenord så den obildade "arbetaren" på företaget inte kan bara dubbelklicka på grejerna om det skulle komma till det.

Vi använder pgp för andra saker, men i det här fallet vill jag inte hålla reda på nycklar som kan revokas eller i allra värsta fall slarvas bort. Det räcker bra med lösenord.

Hoppas jag motiverat nog nu (ledsen att jag inte gjorde det första gången) så kanske någon kan se förbi PGP-himlen och ge förslag på modell mindre :-)

mvh Niclas

PS - Jag vill helst inte göra någon habrovinkel via en win32 station bara för att köra en zip-klon där som gör det automatiserat. - DS